Onlangs kreeg ik de nieuwe party fles van Jupiler bij mij thuis. Dat is, zeer eenvoudig, een 75 cl fles van… Jupiler, uiteraard! Dit is recentelijk gelanceerd, hier is de link naar het persbericht.
Is dat iets waar ik dolgelukkig mee was? Mja, niet meteen, maar ik wou het wel eens proeven, en zien of er verschil was met de gewone flessen. Nu moet ik toegeven dat het enorm lang geleden is dat ik nog Jupiler gedronken had, en na een paar slokken wist ik weer waarom 😛
Jupiler is, zoals jullie misschien weten, de populairste pils van België. Volgens Ab Inbev verkiest 1 op de 3 Belgen Jupiler als bier. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel voor mij en alle andere bierliefhebbers…
Toch heeft Jupiler één grote troef, en dat is: marketing! Deze fles is geen uitzondering.
Persoonlijk vind ik Jupiler niet lekker (ook niet uit deze fles, er is geen verschil), en zowat alle echte bierliefhebbers zullen het daar wel mee eens zijn. Ook in blindproeverijen, bv georganiseerd door Het Laatste Nieuws, komt Jupiler zowat nooit in de top 10. Waarom blijft het dan zo populair? Nogmaals: marketing. “Mannen weten waarom.” Wie kent dat niet?
En het werkt! Mannen kopen Jupiler, aja eee, want dan zijn ze pas mannen, ge ziet da toch op teevee? En op de voetbal drink’n ze uuk allemoal een zjuupke. Maakt niet uit dat de eerder genoemde blindproeverijen gepubliceerd zijn, maakt niet uit dat ze bij een driehoeksproeving hun “top bier” er niet uit halen. Mannen weten waarom, en anders zijn ze geen man meer.
En dus blijft Jupiler razend populair, door een fantastisch PR team. Om nog maar één voorbeeld te noemen: de nu al legendarische reactie op de boze klachtenbrief van een tijdje terug. Klik hier als je niet weet waar ik het over heb. Een perfecter antwoord kun je toch niet meer bedenken?
Zo komen we dus op deze nieuwste PR stunt: de “party fles.” Een gigantisch aantal brouwerijen zijn hen al járen voor, maar dat zal de gemiddelde voetbal supporter niet weten natuurlijk. Wat hen betreft is dit een “vrie wijze” stunt, vermoed ik. En het zal zonder twijfel zeer populair zijn.
Op zo’n warme dagen als nu zo’n ijskoude fles ontkurken? Geef toe: het heeft wel iets. Ok, ze zullen er nooit op komen om dat in een wijnglas uit te schenken, en er dus maar 3 porties uit krijgen, maar dan nog. Het is iets specialers om zo’n fles open te doen, dan het blikje open te klakken. En om de fles dan te verdelen over jezelf en je vrienden is ook tof. Het geeft een gevoel van delen, vriendschap, en genieten van een bier (lekker of niet). Maten, makkers,… Jupiler?